Za digitalne tokene u Srbiji potrebna dozvola

Kako do dozvole za pružanje usluga povezanih sa digitalnim tokenima?

Narodna skupština Republike Srbije je na sednici održanoj 17. decembra 2020. godine usvojila Zakon o  digitalnoj imovini (“Sl. glasnik RS”, br. 153/2020, „Zakon“). Zakon je stupio na snagu 29. decembra 2020. godine, a njegova primena počela je 29. juna 2021. godine.

 

Digitalna imovina, odnosno virtuelna imovina kako je Zakon definiše, predstavlja digitalni zapis vrednosti koji se može digitalno kupovati, prodavati, razmenjivati ili prenositi i koji se može koristiti kao sredstvo razmene ili u svrhu ulaganja.

 

Iz pojma digitalne imovine zakonodavac isključuje one digitalne zapise valuta koje su zakonsko sredstvo plaćanja, kao i drugu finansijsku imovinu koja je uređena drugim zakonima.

 

Digitalna imovina se javlja u 2 osnovna oblika:

 

  • virtuelna valuta se definiše kao vrsta digitalne imovine koju nije izdala i za čiju vrednost ne garantuje centralna banka, niti drugi organ javne vlasti, koja nije nužno vezana za zakonsko sredstvo plaćanja i nema pravni status novca ili valute, ali je fizička ili pravna lica prihvataju kao sredstvo razmene i može se kupovati, prodavati, razmenjivati, prenositi i čuvati elektronski;

 

  • digitalni token je vrsta digitalne imovine i označava bilo koje nematerijalno imovinsko pravo koje u digitalnoj formi predstavlja jedno ili više drugih imovinskih prava, što može uključivati i pravo korisnika digitalnog tokena da mu budu pružene određene usluge.

Komisija za hartije od vrednosti Republike Srbije („Komsija“) je na sednici održanoj 17. juna 2021. godine donela Pravilnik o sprovođenju odredaba Zakona o digitalnoj imovini koje se odnose na davanje dozvole za pružanje usluga povezanih s digitalnim tokenima i saglasnosti Komisije za hartije od vrednosti („Sl. glasnike RS“, broj 69/2021, „Pravilnik“);

 

Ovim Pravilnikom uređuju se:

 

  1. način sprovođenja odredaba Zakona na osnovu kojih Komisija daje dozvolu za pružanje usluga povezanih s digitalnom imovinom u delu koji se odnosi na digitalne tokene (u daljem tekstu: dozvola), kao i dokazi koji se dostavljaju Komisiji uz zahtev za davanje dozvole,
  2. bliži uslovi koje moraju ispuniti član uprave pružaoca usluga povezanih s digitalnim tokenima (u daljem tekstu: rukovodilac pružaoca usluga), kao i dokazi koji se dostavljaju Komisiji uz zahtev za davanje saglasnosti na izbor člana uprave i rukovodioca pružaoca usluga,
  3. bliži uslovi u vezi s kadrovskom i organizacionom osposobljenošću, kao i tehničkom i informacionom opremljenošću pružaoca usluga, uzimajući u obzir, pre svega, konkretne okolnosti tržišta, značajne rizike, potencijalne sukobe interesa, finansijske resurse i neophodnu stručnu i tehničku informacionu osposobljenost, kao i dokazi koji se dostavljaju Komisiji radi ocene ispunjenosti ovih uslova;
  4. bliži uslovi podobnosti koje mora ispuniti lice s kvalifikovanim učešćem u pružaocu usluga, kao i dokazi koji se dostavljaju Komisiji uz zahtev za davanje prethodne saglasnosti za sticanje, odnosno uvećanje kvalifikovanog učešća u pružaocu usluga.

Prema Pravilniku privredno društvo koje namerava da pruža usluge povezane sa digitalnim tokenima podnosi zahtev Komisiji.

 

Uz zahtev se prilaže sledeća dokumentacija:

 

  1. rešenje o upisu u registar privrednih subjekata
  2. opšte akte podnosioca zahteva (statut, odnosno osnivački akt i pravila poslovanja društva);
  3. program aktivnosti kojim se bliže uređuju način i uslovi pružanja usluga povezanih s digitalnim tokenima;
  4. poslovni plan s projekcijom prihoda i rashoda za prve tri godine poslovanja na osnovu kojeg se može zaključiti da će podnosilac zahteva biti u stanju da obezbedi ispunjenost odgovarajućih organizacionih, kadrovskih, tehničkih i drugih uslova za kontinuirano, stabilno i sigurno poslovanje, uključujući i broj i vrstu očekivanih korisnika digitalnih tokena, kao i očekivani obim i iznos transakcija s digitalnim tokenima, i to za svaku vrstu usluge koju namerava da pruža;
  5. opis planiranih mera za zaštitu novčanih sredstava korisnika digitalnih tokena u skladu s članom 78. Zakona
  6. opis sistema upravljanja i sistema unutrašnjih kontrola u skladu s članom 92. Zakona;
  7. opis mera unutrašnje kontrole koje se uspostavljaju radi ispunjavanja obaveza utvrđenih propisima kojima se uređuju sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma
  8. opis planiranih mera obuke zaposlenih u vezi sa obavljanjem transakcija s digitalnim tokenima;
  9. opis organizacione strukture, uključujući i podatke o planiranom poveravanju pojedinih operativnih poslova povezanih s pružanjem usluga povezanih s digitalnim tokenima;
  10. opis planiranih mera za upravljanje bezbednošću informaciono-komunikacionog sistema
  11. podatke o članovima uprave podnosioca zahteva i rukovodiocu pružaoca usluga, s podacima i dokazima o tome da ova lica imaju dobru poslovnu reputaciju u skladu s članom 60. Zakona;
  12. podatke o licima s kvalifikovanim učešćem u podnosiocu zahteva, visini njihovog učešća, kao i dokaze o podobnosti tih lica u skladu s članom 65. Zakona;
  13. podatke o spoljnom revizoru koji obavlja reviziju finansijskih izveštaja podnosioca zahteva u godini u kojoj se podnosi zahtev, ako je za podnosioca zahteva obavezna revizija finansijskih izveštaja u skladu sa zakonom;
  14. podatke o licima blisko povezanim s podnosiocem zahteva i opis te povezanosti;
  15. dokaz o posedovanju minimalnog kapitala iz člana 54. stav 1. Zakona;
  16. dokaz da podnosilac zahteva nije osuđen pravnosnažnom presudom za krivično delo, kao i da se protiv njega ne vodi krivični postupak, u smislu zakona kojim se uređuje odgovornost pravnih lica za krivična dela, kao i da nije osuđen pravnosnažnom presudom za privredni prestup koji ga čini nepodobnim za pružanje usluga povezanih s digitalnim tokenima, u smislu zakona kojim se uređuju privredni prestupi;
  17. podatke o uplaćenoj naknadi u skladu s tarifom Komisije.

 

Podacima o licima naročito se smatraju:

  • za fizička lica:

 

  • ime i prezime fizičkog lica,
  • adresu prebivališta, odnosno boravišta fizičkog lica (mesto, ulica i broj), a za fizičko lice koje nema državljanstvo Republike Srbije i naziv države,
  • jedinstveni matični broj građana, odnosno druga odgovarajuća identifikaciona oznaka za fizičko lice koje nema državljanstvo Republike Srbije (npr. broj pasoša ili evidencioni broj koji određuje nadležni državni organ);

 

  • za pravna lica:

 

  • poslovno ime ili skraćeno poslovno ime pravnog lica,
  • adresa sedišta pravnog lica (mesto, ulica i broj), a za pravno lice koje nema sedište u Republici Srbiji i naziv države,
  • matični broj pravnog lica, odnosno druga odgovarajuća identifikaciona oznaka za pravno lice koje nema sedište u Republici Srbiji (npr. evidencioni broj koji određuje nadležni državni organ),
  • poreski identifikacioni broj pravnog lica.

 

Komisija odlučuje o zahtevu u formi rešenja u roku od 60 dana od prijema zahteva.

    Da li ste spremni da ostvarite svoje ciljeve? Možete nas odmah kontaktirati.

    Popunite kratak formular za brzi kontakt ispod. Ubrzo nakon toga ćemoVas obavestiti šta treba dalje preduzeti. Eto toliko je sve jednostavno.

    Slanjem Vaših kontakt informacija, slažete se da Vas možemo kontaktirati telefonom (uključujući i tekst) i putem email-a u skladu sa našim Uslovima i Politikom privatnosti.

    Poziv Poruka