Vodič za Otkup Stanova u Društvenoj i Državnoj Svojini
Proces bez Potrebe za Upisanim Prethodnikom
Otkup stanova u društvenoj i državnoj svojini u Srbiji predstavlja značajan segment tržišta nekretnina. Ovaj proces, regulisan zakonskim odredbama, nudi jednostavniji i efikasniji pristup stambenom vlasništvu. Pogotovo je važno razumeti ulogu člana 85. Zakona o državnom premeru i katastru, koji igra ključnu ulogu u pojednostavljenju upisa prava svojine, eliminišući potrebu za upisanim prethodnikom.
Dakle, drugim rečima, prilikom upisa stvarnih prava na stanove stečene ugovorom o otkupu u društvenoj ili državnoj svojini, nije potrebno da postoji upisan prethodnik.
Razumevanje Zakonskih Osnova
Član 85. Zakona o državnom premeru i katastru je temelj za upis stanova stečenih u društvenoj i državnoj svojini, kao i onih stečenih od stambenih zadruga. Prema ovom članu, prilikom upisa prava svojine nije potrebno dokazivati lanac prethodnih vlasnika, što značajno olakšava i ubrzava proces upisa.
Pojam Društvene i Državne Svojini u Republici Srbiji
Društvena i državna svojina predstavljaju dva ključna pojma u srpskom pravnom sistemu.
Društvena svojina u Srbiji
U tom kontekstu, društvena svojina, kako je bila definisana u bivšoj Jugoslaviji, uključujući i Srbiju, bila je jedinstveni koncept socijalističkog pravnog sistema koji se razlikovao od tradicionalnih formi vlasništva kakve poznajemo u kapitalističkim društvima. Ovaj koncept je postojao do promena koje su usledile nakon raspada SFRJ u 1990-im godinama.
U sistemu društvene svojine, imovina nije pripadala pojedincima, državi, niti privatnim entitetima, već društvu kao celini. Društvena svojina je uključivala fabrike, preduzeća, zemljišta, i druge resurse koji su se koristili za opštu korist. Ova svojina nije bila ni državna ni privatna, već je predstavljala treći, poseban oblik vlasništva.
Posle političkih i ekonomskih promena 1990-ih, koncept društvene svojine je u Srbiji, kao i u ostalim naslednicama Jugoslavije, uglavnom zamenjen privatizacijom i prelaskom na tržišnu ekonomiju. Danas, u modernom pravnom sistemu Republike Srbije, koncept društvene svojine više ne postoji u formi u kojoj je bio prisutan u socijalističkom periodu. Umesto toga, imovina je obično ili u državnom ili u privatnom vlasništvu.
Državna svojina u Srbiji
Sa druge strane, državna svojina u Republici Srbiji odnosi se na imovinu koja je u vlasništvu države, odnosno Republike Srbije. Ovaj oblik vlasništva obuhvata različite vrste imovine, uključujući zemljište, zgrade, infrastrukturu, prirodne resurse, kao i razne oblike pokretne imovine koji su u vlasništvu državnih institucija.
Propisi koji regulišu državnu svojinu u Srbiji su brojni, a osnovni zakoni koji se bave ovom tematikom su:
- Zakon o javnoj svojini: Ovaj zakon uređuje osnovna načela vezana za upravljanje, korišćenje i raspolaganje javnom svojinom, koja uključuje i državnu svojinu. Zakon definiše javnu svojinu kao imovinu koja je u vlasništvu Republike Srbije, autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave.
- Zakon o državnom premeru i katastru: Ovaj zakon reguliše evidenciju i upis prava na nepokretnostima, uključujući one u državnoj svojini. Katastarske evidencije su ključne za utvrđivanje i održavanje evidencije o državnoj svojini.
- Zakon o planiranju i izgradnji: Ovaj zakon takođe ima određeni uticaj na upravljanje državnom svojinom, posebno u kontekstu zemljišta i razvoja infrastrukturnih projekata.
Ovi zakoni zajedno sa drugim pratećim propisima, kao što su uredbe i podzakonski akti, formiraju pravni okvir za upravljanje državnom svojinom u Republici Srbiji. Oni omogućavaju državi da efikasno upravlja svojom imovinom, obezbeđujući da se koristi na način koji odgovara javnom interesu i pravnim normama.
Stambene zadruge u Srbiji
Stambene zadruge, regulisane pozitivnim propisima, imaju značajnu ulogu u ovoj sferi. One omogućavaju svojim članovima da kroz zajedničke investicije steknu pravo na stanove, što je u skladu sa pravilima zadružnog poslovanja.
Dakle, stambene zadruge u Republici Srbiji su specifičan oblik organizovanja koji ima za cilj zadovoljavanje stambenih potreba svojih članova. Ove zadruge deluju na principu uzajamne pomoći i solidarnosti, gde se članovi udružuju kako bi zajedničkim sredstvima i naporima rešili svoje stambene potrebe. Stambene zadruge mogu biti angažovane u aktivnostima poput izgradnje stambenih objekata, upravljanja stambenim prostorom, i pružanja drugih usluga vezanih za stanovanje.
Propisi koji regulišu rad stambenih zadruga u Srbiji uključuju:
- Zakon o zadrugama: Ovaj zakon predstavlja osnovni pravni okvir koji uređuje osnivanje, rad, upravljanje, i prestanak zadruga u Srbiji, uključujući i stambene zadruge. Zakon detaljno opisuje pravila vezana za članstvo u zadruzi, upravljanje zadružnim kapitalom, prava i obaveze članova, kao i finansijsko poslovanje zadruga.
- Zakon o stanovanju i održavanju zgrada: Ovaj zakon reguliše pitanja vezana za stanovanje i održavanje stambenih zgrada, što može biti relevantno za stambene zadruge koje se bave upravljanjem i održavanjem zgrada koje su izgradile ili u kojima upravljaju stanovima.
- Drugi propisi koji se tiču građevinske industrije i urbanizma: To uključuje zakone kao što su Zakon o planiranju i izgradnji, koji se odnose na uslove i postupke vezane za izgradnju novih stambenih objekata, što je često osnovna delatnost stambenih zadruga.
Stambene zadruge u Srbiji tako funkcionišu unutar ovog zakonskog okvira, pružajući svojim članovima mogućnost da na efikasniji i često povoljniji način dođu do rešenja svojih stambenih potreba. Uloga stambenih zadruga je posebno značajna u kontekstu obezbeđivanja pristupačnog stanovanja i jačanja solidarnosti i zajedničkog delovanja u društvu.
Proces Upisa Prava Svojine
Upis prava svojine na stanove stečene kroz otkup u društvenoj i državnoj svojini, kao i od stambenih zadruga, olakšan je odredbom člana 85. Zakona. Proces eliminira potrebu za dokazivanjem prethodnih vlasnika, što smanjuje birokratske prepreke i čini proces transparentnijim.
Šta je potrebno za uspešan upis prava svojine
Proces upisa prava svojine na stanove stečene kroz otkup u društvenoj i državnoj svojini, kao i od stambenih zadruga, podleže određenim proceduralnim koracima i zahteva određenu dokumentaciju. Iako član 85. Zakona o državnom premeru i katastru olakšava ovaj proces eliminisanjem potrebe za dokazivanjem prethodnih vlasnika, još uvek postoje specifični dokumenti i koraci koji su neophodni za uspešno okončanje procesa.
Evo generalnog pregleda dokumentacije i koraka koji su obično potrebni:
- Ugovor o Otkupu ili Dokument o Stečaju Prava: Ovo može biti ugovor o otkupu stana sa državom ili opštinskim organom, ili ugovor sa stambenom zadrugom.
- Izvod iz katastra: Dokaz o lokaciji i identifikaciji nekretnine, kao i njenom statusu u katastarskim evidencijama.
- Potvrda o plaćenim obavezama: Dokument koji potvrđuje da su sve obaveze u vezi sa stanom, poput poreza i komunalnih usluga, redovno plaćene.
- Lični dokumenti: Kopije ličnih dokumenata svih lica koja stiču pravo svojine (lična karta, pasoš).
- Zahtev za upis u katastar: Formalni zahtev koji se podnosi nadležnom katastarskom uredu.
- Potvrda o nepostojanju tereta: Dokument koji potvrđuje da na nekretnini nema upisanih tereta ili hipoteka.
- Plaćanje taksi i naknada: Dokaz o plaćenim administrativnim taksama i naknadama koje su potrebne za proces upisa.
Podnošenje ovih dokumenata vrši se u nadležnom katastarskom uredu. Važno je napomenuti da se detalji mogu razlikovati u zavisnosti od specifične situacije i lokalnih propisa, pa se preporučuje da se za tačne informacije konsultujete sa pravnim savetnikom ili direktno sa katastarskim uredom.
Podsećamo da je ovaj pregled opšti i može varirati u zavisnosti od konkretnog slučaja i promena u zakonodavstvu. Uvek je najbolje proveriti najnovije informacije i zahteve kod relevantnih državnih organa ili zatražiti savet od stručnjaka za nekretnine ili pravnika.
Pravna Sigurnost i Javni Interes
Primena ovih zakonskih odredbi značajno doprinosi pravnoj sigurnosti i javnom interesu. Smanjenjem birokratije i pojednostavljenjem procesa, država osigurava efikasnije upravljanje stambenim nekretninama, podstiče pravnu sigurnost i smanjuje mogućnost diskriminacije.
Zaključak
Efikasan upis stanova stečenih u društvenoj i državnoj svojini, kao i od stambenih zadruga, ključan je za očuvanje pravne sigurnosti i poštovanje javnog interesa. Primena člana 85. Zakona o državnom premeru i katastru služi kao primer kako zakonodavstvo može olakšati i unaprediti upravljanje stambenim nekretninama, dok istovremeno štiti prava građana i doprinosi transparentnosti tržišta nekretnina u Srbiji.