Šta da radim kada mi oduzmu PIB
Različiti su načini poreske uprave da prinudi poreskog dužnika da svoje dugovanje na kraju i izmiri.
U situacijama kada je država Vaš poverilac, čak i kada vas zakon nominalno postavlja u ravnopravan položaj, evidentno je da to u stvarnosti nije baš tako.
Naime, počevši od same doktrine državnih organa, socijalističkog nasleđa i još uvek postojeće svesti građana o suprematiji „državnog“ nad „privatnim“, državnim organima uopšte nije teško i nelagodno da to i iskoriste (a neki bi rekli i zloupotrebe).
Sa tim u vezi, Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji* (ZPPPA) propisuje mogućnosti poreske uprave za prinudnu naplatu poreskog duga.
Jedan od zakonskih načina da se poreski dužnik bio on fizičko ili pravno lice prinudi da izmiri poreski dug jeste oduzimanje PIB-a pravnog lica.
Kada može biti oduzet PIB?
Da bi vam bio oduzet PIB, za početak PIB mora da vam bude dodeljen, bilo kao preduzetniku, pravnom licu, stalnoj poslovnoj jedinici nerezidentnog pravnog lica ili fondu.
ZPPPA najpre propisuje da PIB ne može ni biti dodeljen u situacijama kada:
- pravnom licu čiji osnivač, odnosno član (u daljem tekstu: osnivač) – pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice ima dospele, a neizmirene obaveze po osnovu javnih prihoda nastale u vezi sa obavljanjem delatnosti, odnosno ako je pravnom licu ili preduzetniku privremeno oduzet PIB u skladu sa ovim zakonom. Ne može se dodeliti PIB ni pravnom licu čiji je osnivač – pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice istovremeno osnivač lica kome je privremeno oduzet PIB, u skladu sa ZPPPA;
- pravnom licu čiji je osnivač fizičko lice koje je istovremeno osnivač i drugog privrednog subjekta koji ima neizmirenih obaveza po osnovu javnih prihoda u vezi sa obavljanjem delatnosti;
- pravnom licu nastalom statusnom promenom izdvajanja uz osnivanje, odnosno mešovitog izdvajanja u skladu sa zakonom kojim se uređuju privredna društva, odnosno statusne promene posebnih oblika organizovanja, ako pravno lice, kao i fond koje je predmet podele ima neizmirene obaveze po osnovu javnih prihoda, odnosno ako mu je privremeno oduzet PIB u skladu sa ZPPPA;
- preduzetniku koji ima dospele, a neizmirene obaveze po osnovu javnih prihoda, nastale u vezi sa obavljanjem delatnosti u drugim privrednim subjektima u kojima je istovremeno osnivač sa udelom većim od 5%, odnosno ako mu je privremeno oduzet PIB u skladu sa ovim zakonom.
S obzirom da se većini pravnih subjekata PIB dodeljuje putem Agencije za privredne registre, ZPPPA kaže da će se tom prilikom PIB dodeliti u zakonskom propisanom roku i da se neće vršiti prethodna provera ispunjenosti gore navedenih uslova.
Dakle, ukoliko poreska uprava u postupku kontrole, odnosno u postupku provere na osnovu podataka iz službene evidencije, utvrdi da su u vreme dodele PIB postojale pobrojane smetnje za dodelu PIB, poreska uprava će rešenjem privremeno oduzeti dodeljeni PIB.
Nevezano za poreski dug, poreska uprava ima pravo da vam oduzme PIB i u situaciji kada na osnovu podataka iz svoje evidencije i evidencije drugih nadležnih organa utvrdi da prijava kojom je zahtevana dodela PIB-a sadrži podatke koji nisu verodostojni ili su protiv osnivača subjekta iz tog stava izrečene zaštitne mere, odnosno mere bezbednosti zabrane vršenja delatnosti u prekršajnom ili krivičnom postupku. Najčešći takav primer je kada poreska uprava utvrdi da je sedište pravnog lica fiktivno, jer je dostavljanje upućenog pismena na adresu sedišta ostalo bezuspešno.
Dakle, to su jedini razlozi zbog kojih PIB može biti oduzet i oni moraju biti propisani zakonom.
Koje su posledice?
Poreska uprava će rešenjem privremeno oduzeti dodeljeni PIB – do otklanjanja uočenih smetnji, a primerak rešenja dostaviće banci i organizaciji nadležnoj za prinudnu naplatu iz novčanih sredstava na računu obveznika. Računi Vaše firme biće u blokadi, a nećete moći ni da izdajete fakture. U svakom slučaju, Vaša firma biće u potpunosti blokirana i isključena iz svake vrste prometa.
Šta dalje?
Kao što i ZPPPA kaže, PIB se rešenjem privremeno oduzima – do otklanjanja uočenih smetnji. Iako ovo na prvo čitanje može da zazvuči kao jedno privremeno stanje, ono ume i te kako da se oduži.
Ukoliko je razlog oduzimanja PIB-a poreski dug kao što to i jeste najčešći slučaj, potrebno je najpre izvršiti uvid u strukturu dugovanja, radi provere da li su određena potraživanja zastarela ili su pogrešno knjižena, pa u skladu sa time podneti i odgovarajuće zahteve nadležnoj filijali poreske uprave. Naročito ukoliko su spomenuti postupci nužni radi zaključenja reprograma poreskog duga, koji je uz izmirenje poreskog duga drugi način da se otklone razlozi za oduzimanje PIB-a.
Imajući u vidu da vam je celokupan posao blokiran i da se pored poreskog dugovanja gubici gomilaju, potrebno je delovati brzo, precizno i najvažnije – uporno!
Nakon otklanjanja razloga za oduzimanje PIB-a, potrebno je podneti zahtev poreskoj upravi (takođe nadležnoj filijali), za donošenje rešenja kojim se PIB vraća. Iako i u opisanoj situaciji, može ponovo zazvučati da je po sredi formalnost, i za navedeno rešenje neophodna je spominjana upornost. Naime, ZPPPA ne propisuje konkretan rok za vraćanje PIB-a. Sledstveno, centrala poreske uprave koja odlučuje o podnetom zahtevu ima opšti rok od 30 dana da reši Vaš zahtev, a koji može biti produžen za još 30 dana.
Ipak, iako to često na početku nekog biznisa ne deluje tako, pre ulaganja napora u upornost je mnogo bolje uložiti vreme, trud, pa i novac ukoliko je to potrebno, u ličnu pravnu sigurnost i pravnu sigurnost celokupnog posla, kako bi blagovremeno, a bez presije gubitaka i dugovanja, imali mnogo jasnije i srećnije mogućnosti.
Porez, svakako, mora da se plati.
*Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji* (“Sl. glasnik RS”, br. 80/2002, 84/2002 – ispr., 23/2003 – ispr., 70/2003, 55/2004, 61/2005, 85/2005 – dr. zakon, 62/2006 – dr. zakon, 63/2006 – ispr. dr. zakona, 61/2007, 20/2009, 72/2009 – dr. zakon, 53/2010, 101/2011, 2/2012 – ispr., 93/2012, 47/2013, 108/2013, 68/2014, 105/2014, 91/2015 – autentično tumačenje, 112/2015, 15/2016, 108/2016, 30/2018, 95/2018, 86/2019 i 144/2020)