Mogu li Poslodavci Imati Različite Pravilnike za Različite Delatnosti?

Untitled design (2)

Kada poslodavac ima npr. franšizu za benzinsku pumpu i plus se dodatno bavi npr. veleprodajom i proizvodnjom medicinskih sredstava, postavlja se pitanje da li je moguće doneti različite pravilnike o radu i sistematizaciji za svaku od ovih delatnosti. Da li je ovo dozvoljeno prema zakonima Republike Srbije i da li bi takvo postupanje moglo biti smatrano diskriminacijom među zaposlenima?

Pravni Okvir

Prema Zakonu o radu (“Sl. glasnik RS”, br. 24/2005, 61/2005, 54/2009, 32/2013, 75/2014, 13/2017 – odluka US, 113/2017 i 95/2018 – autentično tumačenje), poslodavac je domaće ili strano pravno ili fizičko lice koje zapošljava jedno ili više lica. Bez obzira na broj delatnosti koje pravno lice obavlja, ono se smatra jednim poslodavcem prema odredbama Zakona. Sva fizička lica koja su sa poslodavcem zaključila ugovor o radu smatraju se njegovim zaposlenima.

Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih uređuju se Kolektivnim ugovorom ili Pravilnikom o radu ukoliko nisu ispunjeni uslovi za zaključenje kolektivnog ugovora. Prema Zakonu, opšti akti kojima se uređuju prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih su kolektivni ugovor ili pravilnik o radu. Aktom o sistematizaciji se sistematizuju organizacioni delovi, nazivi i opisi poslova, vrsta i stepen zahtevane stručne spreme, odnosno obrazovanja i drugi posebni uslovi za rad na tim poslovima.

Mogućnost Donošenja Različitih Pravilnika

Poslodavac može doneti jedan Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova koji će obuhvatiti sve organizacione jedinice i delatnosti. Pravilnik može biti organizovan u poglavljima koja se odnose na različite delatnosti, ukoliko za tim postoji potreba. Različiti uslovi mogu biti propisani za različite delatnosti, posebno kada je reč o uslovima rada za slične poslove u različitim delatnostima.

Diskriminacija među Zaposlenima

Prema članu 3. Zakona o radu, nema osnova da se pravi razlika u položaju zaposlenih u Pravilniku o radu i da se jednoj kategoriji obezbedi povlašćeniji položaj u odnosu na drugu. Diskriminacija se može smatrati da postoji ako je jedna grupa zaposlenih stavljena u nepovoljniji položaj na osnovu nekog ličnog svojstva, što bi bilo suprotno odredbama čl. 18 i 21. Zakona o radu. Sud je nadležan da proceni da li postoji razumno opravdanje za pravljenje razlike među zaposlenima.

Preporuke i Zaključak

S obzirom na to da je poslodavac već usvojio Pravilnik o sistematizaciji i Pravilnik o radu prema uslovima franšize, preporučuje se da se donese Pravilnik o dopuni, koji će obuhvatiti organizaciju poslova za delatnost veleprodaje i proizvodnje medicinskih sredstava. Ovo će omogućiti da se sve delatnosti poslodavca obuhvate jedinstvenim aktima, čime će se izbeći potencijalne pravne nedoumice i rizici od diskriminacije.

Za detaljnije savete i pravnu podršku u vezi sa ovim pitanjem, obratite se Stojković Attorneys (AK STATT). Naš tim stručnjaka je tu da vam pomogne u navigaciji kroz složenosti pravnih propisa i da osigura da vaši pravilnici budu u skladu sa zakonom i fer prema svim zaposlenima.

#Srbija, AK STATT, diskriminacija zaposlenih, franšiza, Pravilnik o Radu, Pravna podrška, Pravni saveti, proizvodnja medicinskih sredstava, različite delatnosti, sistematizacija poslova, Stojković Attorneys, veleprodaja, Zakon o Radu

    Da li ste spremni da ostvarite svoje ciljeve? Možete nas odmah kontaktirati.

    Popunite kratak formular za brzi kontakt ispod. Ubrzo nakon toga ćemoVas obavestiti šta treba dalje preduzeti. Eto toliko je sve jednostavno.

    Slanjem Vaših kontakt informacija, slažete se da Vas možemo kontaktirati telefonom (uključujući i tekst) i putem email-a u skladu sa našim Uslovima i Politikom privatnosti.

    Poziv Poruka