Dovedena u pitanje zakonitost državna pomoć u iznosu od 10 miliona evra
U toku 2018. godine Zoran Sretić i Miomir Stojković su savetovali klijente u postupku iniciranom pred Komisijom za kontrolu državne pomoći Republike Srbije (“Komisija ”) napadajući neprijavljenu i nedozvoljenu državnu pomoć u iznosu od skoro 10 miliona evra dodeljenu od strane Vlade (Ministarstva privrede) multinacionalnoj kompaniji za otvaranje lokalne jedinice za istraživanje i razvoj u sektoru informacionih tehnologija. Pomoć je dodeljena u skladu sa šemom koja je prethodno odobrena od strane Komisije koja izričito zabranjuje podsticaje u IT sektoru, koje je rastuće tržište u kojem je tražnje veća nego ponuda visokostručne radne snage.
Pravno pitanje koje je time otvoreno je važno jer je preneta finansijska prednost iz javnih resursa velika i kao takva može izazvati značajno ograničenje konkurencije nezakonitim poboljšanjem neto finansijske poziciju korisnika kroz višegodišnju operativnu pomoć. Takođe, Komisija je obavezana Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju (SSP) da ispituje usaglašenost mera pomoći sa pravom Evropkse unije u oblasti državne pomoći. Međutim, umesto da pojačava svoju kontrolu nad merama Vlade, Komisija je u 2017. godini uvela faktičko blok-izuzeće od zabrane mera individualne pomoći koje su dodeljen pod „kišobranom“ šeme za regionalnu pomoć Ministarstva privrede. Ova praksa Komisije je uvedena nedugo pošto su Stojković Advokati uspešno pomogli svojim klijentima u zaustavljanju 1.6 miliona evra nekompatibilne pomoći drugoj globalnoj IT kompaniji. Kao posledica promene pristupa Komisije, nivo transparentnosti državne pomoći velikim kompanijama je smanjen a prostor za obaranje mera neusaglašenih sa SSP i pravilima EU značajno je sužen.
Ipak, istragom činjeničnog stanja Stojković Advokati su otkrili da je, efektivno, pomoć u pitanju namenjena za uspostavljanje odeljenja za razvoj softvera multinacionalne kompanije u Srbiji koje je formalno pre-registrovano kao inženjersko preduzeće kako bi se zaobišlo ograničenje iz odobrene šeme pomoći koja izričito isključuje dodelu podsticaja za proizvodnju softvera. Takođe, pregledom dokumentacije davaoca državne pomoći naši advokati su otkrili da pomoć u njenom samom začetku nije imala podsticajni efekat na ulaganje velike kompanije niti je bila usmerena na otklanjanje bilo koje „tržišne greške“, što su uslovi neophodni da bi pomoć bila usaglašena sa SSP.
Slučaj verno odražava nepovoljno pravno okruženja u kojem upravljamo našim slučajevima gde se Komisija postavlja kao de facto pravni savetnik davaocima državne pomoći umesto kao njihov kontrolor. Evropska komisija je upozrila da Komisija „ne može biti smatrana operativno nezavisnim“ regulatorom u odnosu na davaoce državne pomoći (Evropska komisija, Izveštaj o napretku Srbije 2018, Strazbur, 17.4.2018 SWD (2018) 152 final, str. 60). Urpavo zbog ovih razloga mi nastavljamo da podižemo svest javnosti, zastupamo važnost promena u ovoj pravnoj oblasti, koristimo sva raspoloživa pravna sredstva i otvaramo puteve pravne zaštite našim klijenatima od ovakvih formi povreda konkurencije.